2015. március 1.

Eric Elfman - Neal Shusterman: Tesla padlása

Peti kérte ezt a könyvet, s én, mivel ő nagyon válogatós könyvek tekintetében így kapva kaptam az alkalmon: a könyv hazakerült, én elolvastam s remélem ő is lesz annyira agilis, mint Hanna, amikor az ő kezébe adom a könyveket. Tesla padlása- már a cím sokat elárul: egy már nem élő feltaláló, s nem kell sok logika, hogy a padlást összekössük egy feltaláló dolgaival.
S így is kezdődik: egy padlás, amiről leesik egy kenyérpirító, ami annyira felsérti Nick fejét, hogy a kórházban kötnek ki. 


"A tizennégy éves Nick Slate apjával és öccsével új városba költözik. Egy tragédia emléke elől menekülnek: néhány héttel korábban leégett a házuk, és a tűzben meghalt Nick édesanyja. Új otthonuk egy távoli nagynénitől rájuk maradt ház, amelynek padlása tele van különös, kacatnak tűnő tárgyakkal. Nick garázsvásárt rendez, és eladja a látszólag teljesen hasznavehetetlen tárgyakat, melyekről azonban szépen lassan kiderül, hogy nem akármilyen szerkezetek: mind valami különleges tulajdonsággal bír. Nick és újdonsült barátai kiderítik, hogy a tárgyak az egykori zseniális tudós, Nikola Tesla utolsó találmányai, és mind egy nagyobb terv részét képezik. A fizikusokból álló Akcelerátusnak éppen ezekre van szüksége a világuralom eléréséhez…"


Tulajdonképpen kicsit sajnálom, hogy a fülszöveg ennyit elárul, nem örültem volna, ha én ismertem volna, de szerencsére nem olvastam. :) Mint mondtam: Peti olvasta és választotta.Így nekem, egy olvasó felnőttnek minden információ, szomorúság és öröm, izgalom és boldogság újdonságnak hatott.

Mivel nagyon béna fizikás voltam, mondhatni buta, és még nem is érdekelt, és ráadásul az alapvető műveltségem is hiányos, így alapvetően csak a nevet hallottam, és meg kellett néznem mihez is köthető e feltaláló neve? (A világ egyik legjelentősebb és leghíresebb tudósa és feltalálója, tevékenységét elsősorban az elektromosság, mágnesesség és gépészet területén fejtette ki. Több fontos elméleti és gyakorlati részecskefizikai és gravitációs kutatáson kívül a nevéhez kötődik a többfázisú villamos hálózat, a váltakozóáramú motor, az energia vezeték nélküli továbbítása, az energiatakarékos világítás, a távirányítás, a nagyfrekvenciás elektroterápiás készülékek, a napenergia-erőmű és más megújuló energiaforrással működő berendezések, valamint a rádió feltalálása is. Munkássága jelentősen hozzájárult a második ipari forradalomhoz, és döntő mértékben meghatározza jelenkori gazdasági és társadalmi életünket.- wikipedia.hu)

Főhősünk Nick, aki keresi a helyét az új városban (s akit keresnek az iskola számítógépes rendszerében is), keresi a helyét az új lakásban, iskolában és a fiatalok között, próbálja napról-napra élni az életét, feldolgozni édesanyja halálát, s így beleveti magát az új házuk padlásának kipucolásába, hogy ott egy független, magányos szobát tudjon kialakítani. Így kerül megrendezésre a garázsvásár: lomok, kacatok, működésképtelen szerkentyűk kerülnek az ház elé, majd a szakadó esőben a garázsba. Mégis, mondjátok meg: nektek lenne kedvetek elindulni  egy ismeretlen garázsvásárra a szakadó esőben? Amikor jobb otthon olvasni, tévézni, pihenni, kikapcsolódni? Bevallom őszintén, nekem nem. Ennél kevesebb ok is elég, hogy nem mozduljak, hogy punnyadjak! 

Nos, ez a garázsvásár jó csillagzat alatt került megrendezésre, mert Nick mindent eladott, jó áron adta el a termékeket, és sem ő, sem pedig a vevők nem tudták, hogy mi a fenéért vették meg a dolgokat? Egyszerűen el kellett indulniuk, vitte őket a lábuk.
Elég hamar kiderültek a turpisságok: a varázslatszerűen működő gépek, a különös eszközök olyan dolgokra voltak képesek, amelyektől vagy szabadultak az egykori vevők, és Nicknek sikerült visszavásárolni, vagy pedig annyira "bejött nekik", hogy semmiképpen nem voltak hajlandóak megválni azoktól. 
Különleges dolgok, az akkumulátoroktól kezdve a kenyérsütőn keresztül egy baseball-kesztyűig. Különös cselekmények, különös történések, amiknek a nyomára kellett járni: nyomozni, kik jele a nagy A betű középen egy végtelen jellel? Kik azok az akcelerátusok? Mit akarnak Nicktől? Miért történnek szomorú események is ebben a gyerekeknek íródott történetben?
Mert történnek! Vincent-tel, Mr.Svedberg-gel... De még a gyerekeket is sajnáltam ezért-azért, sok mindenért.

Tényleg kíváncsi vagyok Peti véleményére, s remélem elolvassa majd. Ha elolvassa, remélem nem csak annyit fog mondani, hogy "jó volt".

A Tesla padlása egy kedves, izgalmas könyv. Szerintem leköti a gyerekek figyelmét, egy romantikus szál is megjelenik benne, s független attól, hogy én szomorú voltam Vince és Mr.Svendberg miatt, s nehezen is vettem az ehhez kapcsolódó találmány felhasználását, egyébként jól szórakoztam, s a végétől független tényleg kíváncsi vagyok a következő részre.
Mert ez trilógia! Akcelerátus-trilógia 1. :)

Tilos az Á Kiadó
2014

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...