2014. december 29.

Erin McCahan: Szerelem és más fura szavak

"Többfajta szeretet létezik. .... Az elmúlt néhány hónapban a következő dolgokkal kapcsolatban használta, illetve hallottam a "szeretet" szót elhangozni: nővérek, család, Styx, nyelvtanulás, foltvarrás, futás, csokis-mogyoróvajas sütemény, Bevásárló kommandó stílus, maga a szeretet, esküvők......... Hogyan vonatkozhat egy szó, amelynek egyetlen definíciója van, ugyanúgy fényképezőgépekre, esküvőkre, hangokra, süteményekre és emberekre? Nem vonatkozhat. (...) Gyakran tévesen használják. (...)
Tehát mi is a szeretet - az a fajta, amelyik nemcsak süteményekre, hanem emberekre is vonatkozik? Egy kapcsoltat, majdnem olyan, mint egy titkos nyelv két ember között, vagy egy láthatatlan tánc. Legyőzhetetlen erő, amely egymáshoz köt minket, és sohasem lehet megtörni. Olyasmi, amit túlfeszítünk és próbának vetünk alá, sőt aggódunk miatta, de sohasem átmeneti, sohasem röppen el, sohasem törik meg, és ezt onnan tudom, hogy nemrégiben magam is megtapasztaltam...."


Szerettem volna ezt az értékelést még tegnap, friss befejezés után megírni, mert akkor azok a lelkendezéseim, amelyeket Hannának mondtam, nagyon bennem voltak. Az érzések, a benyomások, a gondolatok. Szerettem Josie-t.

S hogy miért szerettem, s hogy ki is Josie?

Egy 15 éves lány. Egy különleges lány. Egy tehetséges lány. Egy MÁS lány. Tudjátok, hogy is van ez a mai világban? Beszélünk tehetségesekről, a törvény megkülönbözteti a BTM-es, azaz a beilleszkedési-tanulási-magatartási nehézséggel küzdő gyerekeket (igen, sajnos így egyben), megkülönbözteti, aztán vannak a sajátos nevelési igényűek, a fogyatékkal élők, külön kalap alá tartoznak az autizmussal élők is.
Sehol nincs ez leírva, én is elgondolkodtam rajta, hogy vajon Josie asperger-szindrómás-e. Legalábbis közel állhat hozzá. Egész sok jellemzője megvan benne, ha esetleg elolvassátok a könyvet ti is megtapasztalhatjátok. Nos, akár az, akár nem az, rettenetesen tehetséges, amely a családja körében, szülei szárnyai alatt megfelelően ki is tud bontakozni. Késői gyermek, véletlenül megfogant harmadik lány, így a korkülönbségek is akként alakulnak,  mindkettő nővére jóval 20 felett van, akár a férjes Maggie akár már 30 is elmúlhatott. A lényeg, hogy Josie nem egy tipikus YA irodalom lány. Sőt, számomra sokkal szerethetőbb figura, mert elmarad mellőle a szőke, kamasz-feeling, ami akár idegesítő is tud lenni.

Josie okos- egy évet átugrott a tanulmányaiban, ügyes, sportol, legjobb barátja, a szintén tehetséges Stu, akivel együtt a gimi mellett már a helyi fősuli szemesztereit is látogatja. Zajlik az élete, péntek este jobban érzi magát a szomszéd néni társaságában, mint egy buliban. 
A történetbe ott kapcsolódunk be, hogy Kate, a középső testvér szerelmes lesz egy Geoff nevű fiatalemberbe, aki Josi-nak nem szimpatikus, s mivel a fiatal pár éppen a házasságukat tervezi, Josie szeretné ezt a frigyet kudarcba fullasztani. Egyszerűen azért, mert nem kedveli Geoffot. Nem tudja elképzelni, hogy ő ennek a fantasztikus családnak méltó tagja lehet. 
A fenti gondolataim, vagy egyéb kamaszkori döntésképtelenség miatt, Josie nem tudja definiálni és matematikailag kimutatni a szerelem képletét, s úgy érzi, hogy nővére és annak vőlegényének kapcsolatát csak akkor értheti meg, ha szerelmes lesz. Telnek a hetek, alakulnak a kapcsolatok, szélesedik a látóköre, s az esküvő időpontja egyre inkább közeledik. Közeledik, s közben Kate-nek semmi sem jó a húgával kapcsolatban. Megváltoztatná a külsejét, hogy tökéletes koszorúslányt faragjon belőle.... Szeretet és gyűlölet, örömök és dühök, szerelem és képletek.

Vajon mi fog történni? Lesz esküvő? Szerelmes lesz Josie? S miközben zajlik az élete a két iskolában, ne felejtsük az unokatestvérként szeretett szomszédokat Stu-t és Sophie-t sem, akik a kapcsolatok  és szerelmi élet nagy művelői. :)

Erin McCahan egy szimpatikus karaktert alkotott, lehet, hogy azért, mert önmaga sem volt egy átlagos gyermek, kamasz. Nem egy átlagos felnőtt. nagyon tetszik a szülők viselkedése, elfogadása, problémáik megoldása, a konfliktusok elrendezése. Pozitív példák, követendő megoldások, még akkor is, ha én nem vagyok ők, és Hanna nem Josie. Egyébként nagyon nem. :D

Szeretem ezt a könyvet, és őszintén remélem, hogy a vigyori lányomnak ugyanolyan érték lesz, a sok csöpögő LL-könyv mellett, mint nekem.

5*********

Kolibri Kiadó


2014

2 megjegyzés:

  1. Köszönöm hogy lett egy ilyen vélemény oldal erről a könyvről! 😊
    Én is 15 éves lány vagyok még is jobban értékeltem ezt a könyvet mint mások! ❤ és imádom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, örülök, hogy ez a véleményed. Az én lányomnak is nagyon tetszett, kb.13,5 évesen olvasta.
      Jó olvasásokat!

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...