2014. október 24.

Louisa Walters: Levelek a bőröndből



Skye szigete óta szerelmese lettem a levélregényeknek, pedig nem is mondhatom, hogy korábban nem olvastam ilyeneket, de azok nem tetszettek ennyire, mint az utóbbiak. Úgy tapasztaltam, hogy szükségem van az előző század hangulataira, megspékelve egy kis háborús beütéssel, s valahogy ezt találta el Louise Walters is.
Mrs.Sinclair's Suitcase, azaz Levelek a bőröndből. Levelek Dorothy, más néven Mrs.Albert Sinclair bőröndjéből.
Kedves történet, kevés izgalommal, kevés kiszámíthatatlan vagy éppen váratlan eseménnyel, de ha ilyenre vágytam volna, akkor  nem ezt a könyvet választottam volna erre a mai esős szabadnapomra. Olvastam, olvastam, olvastam. Néha felálltam, aztán olvastam. Csend, nyugalom.
Noha a nyugalom nem mondható el erről a történetről, mert ott van benne a szomorúság, a lemondások, a szeretet-nélküliség, a második világháború, az apró izgalmak, de a sorok között megbújó boldogságok, örömök, szerencsék nekünk, az olvasónak is jó, nyugodt hangulatot ajándékoznak.

A Levelek a bőröndből két személy, két nő, két családnak a története. Dorothy-é és Roberta Pietrykowski-é, az unokáé.

"A magány jó tud lenni olykor. (...) Elmélkedés...azt jelenti, hogy.. töprengeni. Nem, ez nem jó.... megfontolni? De mindegy is, azt gondolom, hogy alapvetően mindannyian magányosak vagyunk, nem? Valójában senki sem értheti a másik gondolatait. Mindannyian a saját fejünkben, elménkben és szívünkbe zártan létezünk. De ennek így kell lennie. Korlátozott, hogy mennyire tudunk mások felé nyitni."

Dorothy vagy Dorothea 34 évesen ment férjhez Alberthez. Menekült az édesanyja mellől, fejest ugrott egy házasságba, amely végül nem úgy alakult, ahogy kellett volna. A sikertelen terhességek, egy tragédia utáni állapotban útjaik szétváltak, s megkezdődött a nő "új" élete. Csendesség, elutasítás, magány, kiismerhetetlenség. A II.világháború zajlott, katonák az angliai  kisvárosban is állomásoztak, így ismerkedett meg Dot egy lengyel fiatalemberrel, Jan Pietrykowski-val.

"Könyveket tisztogatok. Leporolom a gerincüket, az oldalaikat, olykor egenként; aprólékos, tüdőromboló munka. A könyvekben elrejtett dolgokat találok: lepréselt virágokat, hajtincseket, jegyeket, címkéket, nyugtákat, számlákat, fényképeket, képeslapokat, mindenféle fajtát. Leveleket is lelek, az átlagember gyötrődő, kiadatlan műveit. (.....) De nem tudom rávenni magam, hogy kidobjam ezeket az apró életdarabkákat, amelyek egykor sokat jelentettek valakinek -vagy jelentenek még ma is."

Roberta egy harmincas éveiben járó, antikváriumban dolgozó hölgy, önmagát szürkének titulálja, aki szenvedélyesen gyűjti a behozott könyvekből kieső emlékeket, leveleket, lapokat, fényképeket. Egy édesapja által behozott könyvből esik ki egy levél, ami megzavarja Roberta családi múlttal kapcsolatos emlékeit, felzaklatja őt, érdekelni kezdi a titok, de apja súlyos betegsége ill. nagymamája közel 110 éves életkora, enyhén megjelenő memóriazavara meggátolja  abban, hogy nyíltan rákérdezzen a levélben foglaltakra.

Ahogy itt ülök, és gondolkodom, mit és hogyan írhatnék e könyvről, megakadok. Egy családi történet, amit szeretek, amelyben a fő vonalat Dorothy szála képviseli (Roberta szálát szerettem volna érdekesebben olvasni, hogy ne tűnjön ennyire magánakvalónak. Unalmasnak?). Dorothy döntései. Egy családi történet szépen írva: átéltem, ott lehettem, szenvedhettem, szomorkodhattam, örülhettem, vágyakozhattam, ahogy szeretek olvasni, belemerülni egy történetbe. Azt is érzem, hogy valakinek ez kevés lesz, valakinek kedvenc is lehet. A könyv kerek egész, a többi szereplővel együtt, a napok, a hetek, a hónapok alakulásával, legyen szó 1941-ről vagy a jelenről. Egy lezárás. Egy új kezdet. A kezdet és a vég. A kezdet és a folytatás.

Dorothy Sinclair vagy Dorothea Pietrykowski története, döntéshozatala, élete. Lemondások és örömök úgy, hogy mi olvashatjuk a másik oldalt is. Ó, a végén, de szomorú lettem!

Roberta Pietrykowski életének egy szelete, a múlt egy része: Ó, hogy a végén milyen boldog voltam!

Tetszett!

Athenaeum Kiadó
2014


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...