2014. október 28.

Jodi Picoult: Találj rám!



Kedves Jodi!

Aztarézfánfütyülőmindenségit!!!!!!

Igazán megleptél engem, teljesen másra számítottam. Amikor elkezdtem olvasni legújabb könyvedet, a Találj Rám!-ot csak annyit sejtettem, hogy pillanatok alatt el fogom olvasni, és annyit tudtam, hogy a Szelíd vadak folytatása, az elefántos-sztorihoz kötődik. Ahogy belemerültem a történetbe és jobban megismertem Alice-t, vagy éppen Jennát, már mamiként drukkoltam, hogy kiderüljön az igazság, hogy hol van Alice? Olyan érzésem volt olykor, mint amikor a Hová tűntél Bernadette-t olvastam, és vártam a találkozást. (De Jenna emlékeinek előre törése miatt eszembe jutott többször is a Köd éve című irodalom is, amiben az emlékezés szerepe kap kiemelt helyet.)

Peregtek az események, megismertettél a családdal, Thomassal, a rezervátumban dolgozókkal Gideon-nal, Grace-szel és annak édesanyjával Nevvie-vel is, de leginkább annak örültem, hogy beavattál engem az elefántok életébe. Mostantól nem tudok úgy nézni e hatalmas állatokra, hogy ne felejtsem el különbek nálunk, embereknél. Ahogy a természetes közegükben együtt vannak, ahogy szeretnek, ahogy gyászolnak, ahogy támogatnak. Ahogy élnek. Most úgy érzem, hogy képtelen leszek elmenni állatkertbe (pedig muszáj lesz) vagy éppen cirkuszba, mert nem szeretném a sok esetben szenvedő elefántokat megnézni.
Fájdalmas volt olvasnom ezeket a sorokat. Ahogy olvastam, Maura egyre hozzám is közelebb került, de említhetném többieket is.

De nem is szeretnék hosszan elkanyarodni a történet másik fő vonalától, a kutatástól vagy nevezzük nyomozásos keresgélésnek, amely egy 10 évvel korábbi bűntényhez köthető. Kedves Jodi, olyan érzékenyen nyúltál Jenna fájdalmához. Ez az okos lány mindent megtett azért, hogy megtalálja a 10 éve eltűnt édesanyját. Nagymamáját kicselezve keresett fel egy médiumot, azaz egy látó nőt, és kereste fel a nyomozást végző egykori rendőrt, hogy segítségükkel akadjon Alice nyomára. Nem tudta mit fognak találni, kérdéses volt, hogy ki a bűnös és ki az áldozat. Milyen nehéz volt erről írnod? Beszélgettél erről a gyermekeiddel? Nekem 13 éves a lányom, és nem tudtam elvonatkoztatni attól a ténytől, hogy ő itt van velem, és, hogy mennyire szeretjük egymást.
De kérdezhetnék Thomasról is? Milyen (nehéz) volt írni arról a szerelemről, ami Alice-t ehhez az őrült férfihoz kötötte?

Tele vagyok kérdéssel, és az olvasás közben is tele voltam velük. Olvastam, olvastam és olvastam míg le nem ragadt a szemem. Virgil, Serenity, Jenna és Alice is mellettem volt, és segített helyre tenni a kis képkockákat. Azaz azt hittem, hogy segítettél a megszokott váltott narrátori státusszal. De sokszor még jobban összekavarodtam. 

Kedves Jodi! Erről a könyvről nem lehet olyan objektíven írni, mint pl. a Vezeklésről, a Tizenkilenc percről, vagy a Házirendről. De beszélhetünk akár egyéb más könyvedről is. Megszoktam már, hogy mélyen beleásod magad a témákba, hogy alaposan körüljárod azt több oldalról, hogy én laikus olvasó is képet kapjak. Így tettél most is. Az elefántok csodálatos világának érdekességét már említettem fentebb, de, hogy mit takar levelem első szava? Hát azt a fajta megvilágosodást, ami a 414.oldalon hasított belém. Ahogy most visszaolvastam azt az oldalt, nem tudom, hogy miért csak akkor és ott, de akkor lelassítottam, eszembe jutott egy film is, amit itt nem árulhatok el neked, de biztosan láttad te is!

Kedves Jodi, ahogy írtad, "...erről szól az emberi élet -az újrakezdésről, az esélyről, hogy helyrehozzuk a dolgokat. Máskülönben tovább kell próbálkoznunk." De nem szaporítanám tovább a szót, hiszen ez csak egy rajongói levél a sok közül. Inkább csak megköszönöm ezt a fantasztikus könyvet! Érdekes, lenyűgöző, megríkató, elgondolkodtató, szomorkás és ............. Hogy hihető vagy hihetetlen az attól függ, melyik oldalon állunk! De annyira jól megírtad, hogy ez nálam nem számított, sőt!-talán még jobbá tette hiszen amik kétségeim felmerültek az olvasás közben, azok mind válaszra találtak, el- és kitörlődtek a vége felé.

Köszönöm az élményt: Andi

Athenaeum Kiadó
2014

2 megjegyzés:

  1. Dejó! Alig várom én is az élményt! :)))

    VálaszTörlés
  2. Kíváncsi vagyok, Pupilla! Szerintem az egyik legjobb!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...