2014. szeptember 12.

Barbara Constantine: Tom, kicsi Tom

Mondhatnám olvasási válságnak, de nem hinném, hogy az. Inkább fáradtság, kevés idő, amik azzal párosulnak, hogy nem vagyok nagy mértékben befogadó. Nem haladok az oldalakkal, elkallódik a figyelmem, így ezek a könyvek nem alkalmasak erre az időszakra.
Kedden Petivel könyvtárban voltunk, hogy felkutassuk az ajánlott legrövidebbek közül a maradék elolvasnivaló egy könyvet: a listából a legrövidebbet. :)

S miközben ő is nézegetett, addig én is ránéztem egy nem vastag aranypöttyösre, s még az elolvasott két mondta is tetszett, így már ki is kölcsönöztem. 



Jó is volt, tegnap elolvastam, és így legalább sikerélményem lett, hogy képes voltam belemerülve olvasni.

Tom, kicsi Tom, aki 11 éves, mint Peti (ő csak lesz, két nap múlva), így most közelről el tudtam képzelni, milyen is egy 11 éves fiú. Nos: Peti nem olyan mint Tom.
Hozzá képest ő ezüstkanállal a szájában született, pedig nem is. Kb. kétszer annyi éves koromban szültem őt, mint Tomot Joss, és soha nem is kívántam a nővéreként viselkedni.

Érdekes volt olvasni ezt a könyvet. Olyan hangulatba kerültem, mint amikor E.Donoghue: A szoba könyvét olvastam, csak itt nem a kisfiú mamája volt az ösztönös, a túlélő, hanem Tom.

Joss és Tom, gyerekek mindketten, egyik gyerekesebb mint a másik, igazából sokban különböznek egymástól, az egyik legfontosabb:  az egyik már édesanya lett, de azt nem mondhatom, hogy szülővé is vált.

Ahogy olvastam, ültem a sötét nappaliban a kislámpa mellett, tényleg elcsodálkoztam a kisfiún: eszembe jutott a cukiság, ahogy az új kis tyúkkal aludt, hogy ne legyen egyedül; ahogy nem vette el az első tojását, hogy nehogy megbántsa őt. Aztán eszembe jutott az életrevalóság: ahogy egyedül is elboldogul, ahogy főz, süt, háztartást lát el, tanul, tanít, ápol, gondoz, önzetlen, még, ha lopni is kényszerül, akkor is lelkiismereti kérdést csinál belőle, ahogy mindenki kedvében jár. Ahogy megél a jég hátán is, ahogy tisztán látja az utat maga előtt. Nagyon szerettem őt! Ahogy szerettem Archiebald-ot és Odette-et, a magázódó idős tévénézős házaspárt, ahogy magam előtt láttam Madeline-t a káposzták között (mondjuk már megint az életkori számolások hibájába kezdtem beleesni), és természetesen sokat gondolkodtam Joss-on is, akit szerettem volna felkarolni. De úgysem engedte volna. Céltudatosan, a kudarcain keresztül, és olykor még gyerekként viselkedve próbált nevelni, nevelődni, felnőttet nevelni és felnőtté válni. Együtt a fiával, s sajnos néha felcserélődtek a szerepek. De mit is várhatnék egy leányanyától, akinek a fián kívül csak egy ledér huszonéves barátnője van?

Rövid, gyorsan olvasható, a szereplők nézőpontjából írva, gondolkodásmentes fogalmazással, könnyű befogadással. Akár lehetne ez máskor egy problémám, de most jó volt néhány órát csak az olvasással foglalkozni, egy könyvbe belemerülni. Nem is hiszem, hogy értékelnem kellene, akár címkében, mert lehetne 3*, de lehetne 4-4/5* is. Attól függ, honnan nézem. Szívesen haladtam volna tovább, hogy leírva láthassam, amit odagondoltam a továbbiakra. Hogy biztos legyek benne, minden rendben lesz velük. Örültem volna a biztosnak, a sikernek, hogy ne csak egy mézesmadzagból indulhassak ki, hogy a rossz sors megváltozhat, hogy a negatív pozitívvá válhat, hogy a jó elnyeri méltó jutalmát.

Tom, kicsi Tom 11 éves, mint Peti. Bizonyos helyzetekben lehetnének fűszálak a réten, máskor pedig  olyanok, mint az ég és a föld. ...és én Petit egyszer kilövöm az égbe, hogy tapasztaljon, tanuljon. :)

4 megjegyzés:

  1. Ahh, röppent is várólistára. Emma Donoghue szobája nálam nagy hívószó. Meg úgy általában is olyannak tűnik, ami a nevemet kiáltozza. Köszi, hogy felhívtad rá a figyelmem. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Miamona: de tényleg teljesen más könyv, nehogy miattam csalódjál! :)
      De én (is) mindig fel szeretném karolni az elesetteket, meg a rászorulókat, ezért váltanak belőlem ki az ilyen könyvek mély érzelmeket. A szoba nekem is kedvenc. <3

      Törlés
  2. Ezt a könyvet én is mostanában tervezem olvasni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. olvasd el, kíváncsi leszek a véleményedre. magasröptű gondolatokat ne várjál tőle, vagy "hosszúlére" eresztett gondolatokat. :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...