2014. augusztus 11.

Rosamunde Pilcher: A kék hálószoba


A komolyak és komolytalanok mellett elolvastam Bea javaslatára Rosamunde Pilcher-től A kék hálószoba novellagyűjteményt. Ahogy belemerültem a rövidke történetekbe néhol fel-felsejlett, hogy én ezt már olvastam valamikor. Valamikor régen, lánykoromban. (Vajon kinek adtam oda akkor a saját könyvemet?) Ismerős és ismeretlen történetek, de nem is ez volt a lényeg bennük, hanem az, hogy rájöttem, és megerősödtem ismét, hogy többet kellene visszatérnem az előző század könyveihez. Az elhatározásom, és az előttünk álló, folyamatos változások miatt, elvétve kérek reklámozandó könyvet, hónapok alatt lecsökkentettem, és klassz érzés. Persze, még nem 0, de el fog jönni az az időszak is hamarosan. Azt is tudom, hogy fogok még új könyveket olvasni, mert kapok ajándékba, kapok kölcsön, mert lesz olyan, amit MUSZÁJ lesz megvennem, de ez így lesz jó. 

Visszatérve Pilcher-re, igen, szerettem olvasni, lecsendesített, elgondolkodtatott, elvágyódtam, átalakultam.

Soha nem voltam még az Egyesült Királyságban, így nem ismerem sem Londont, sem pedig egyéb részeit, tájait, pl. Cornwall-t, ahol Pilcher szereplői megelevenednek. A különálló történetek mindegyike távolabb a városoktól játszódik, abban az időben, amikor a nők legelső feladata a család kényelmének biztosítása volt, amikor még a családok megpróbáltak kiköltözni a természetbe, hogy a gyerekek a város helyett a zöldben, az állatok szeretetével nőjenek fel. Ugyanúgy megtalálhatóak a könyvben a gazdaságban dolgozó emberek is, mint a városi, ingázó hivatalnokok is. Viszont nem található meg a történetekben az ármánykodás, a megcsalás, a hangos veszekedés, a gyilkosság.

Mitől lehet sikeres? A tisztaságtól, a családi értékektől, a hittől, a reménytől, a szeretettől.

A születés vagy éppen a halál, a mogorvaság mögé elbúvó szeretet, a nem szívesen látott rokon felé irányuló hatalmas tisztelet, a viharos táj, az egymásra utaltság, a vidéki házak, az udvarok, a problémák megoldása (egy teázás keretében), az emberi sorsok leírása, megformálása mind-mind ott lapulnak a sorok között. 

Belemerülős, elmerengős annyira, hogy eszembe jut a holnaputáni tanévkezdésem, hogy otthon maradnék kertet rendezni- amit amúgy nem szoktam, mert nincs rá időm a szabadidőmben, -de most jó lenne; a gyerekekkel tanulni, mert ez lenne most a legfontosabb, szeretnék velük még többet beszélgetni, szeretném tárt karokkal várni őket itthon, hogy ne ők várjanak engem, lennék főállású anya, sütnék-főznék, varrnék, olvasnék, lenne még egy kutyám (egy vizsla!!!), egye fene beleférne egy rágcsáló is, amit nem engedek, szóval ott volt egy álom-részem a sorok között.


Sétáltam az erdőben vagy éppen a tengerparton, vittem a szomszédnak narancsdzsemet és diótölteléket a karácsonyi süteménybe, megrendeltem a karácsonyfát, egyesével fényesítettem a díszeket, varrtam függönyöket, szültem még egy gyereket, folyamatosan körberajongtuk egymást négyesben, elvonultunk amikor szerettük volna, nem lett volna tévénk, sőt max. egy számítógépünk........ 


Álom, álom, édes álom, magamat, most hol találom?- énekli Palya Bea, én pedig keresem az arany középutamat, így a semmittevős nyárvég közeledtével.

3 megjegyzés:

  1. Jaj, Istenem, mit összegondolkodtam, hogy kinek ajánlottam ezt a könyvet. :D Örülök, hogy tetszett, és én is épp ezeket érzem, mikor Pilchert olvasok, a tisztaságot, a családot, az otthonosság érzetét. :)

    VálaszTörlés
  2. Nekem. :)
    Emlékeztem arra az érzésre, hogy R.Pilcher jó, de valahogy az elmúlt sok év, a kék túlparton megváltoztatott engem (is). Minél több idő telik el, annál inkább térek vissza önmagamhoz: nem falom a könyveket, nem érzem, hogy állandóan olvasnom kell, hogy meglegyen a saját magam állította statisztikám, nem rohanok vásárolni, akciósan rendelni, "nem halok meg", azaz nem esem kétségbe, ha nekem nincs meg az a könyv, ami 96%-on áll, stb.
    Tényleg köszönöm, hogy emlékeztettél rá!

    VálaszTörlés
  3. Nincs mit. :) Szuper dolog visszatérni a gyökerekhez, én is most valami ilyesmiben járok. :) Már én is feladtam, hogy követni tudjam a rengeteg új megjelenést, de minek is? Úgysem tudjuk mindet elolvasni, inkább olvasok kevesebbet, de jókat.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...