2014. január 12.

Fehér Klára: Bezzeg az én időmben

2014-es lista #1

Bezzeg az én időmben!- hányszor hallottuk gyerekkorunkban a szüleink, nagyszüleink szájából! Szerencsésnek tartom magamat, hogy a nagyszüleimmel együtt lakhattam, akik tényleg mondhatták volna, hiszen nagyon sok változás történt az ő fiatalságuk és az enyém között, de úgy emlékszem tőlük kevesebbet hallottam ezt a mondatot, vagy az erre való utalásokat. Bár a szüleimnek oda-odamondogattak finoman. De, ha jól emlékszem, az anyukám nem rejtette el a véleményét, sőt még ma is van egy-két téma, amihez odakapcsol egy ilyen irányú mondatot. Pedig már igencsak a középkorúakhoz sorolhatom magam.

Annak rendje és módja szerint én megfogadtam, hogy nem fogok élni a bezzegeléssel, és természetesen nem sikerült betartanom, mert mindig van valami, amire muszáj felhívnom a gyerekeim figyelmét.

Horváth Kati - Fehér Klára főhőse- egy okos, jól nevelt 15 éves lány, aki éli a kamaszlányok világát. Kati egy vidám, álmodozó fiatal hölgy, aki nem restell elhallgatni az igazságot, ha neki abból valami jó származik. És akkor is, ha nem de nem lehet elmondani. A levegő olykor besűrűsödik körülötte, ami izgalmasnak is nevezhető, de nem mindig az. Kicsit rendetlenke, kicsit hóbortos, a legtöbb feladatát, házimunkáját elvégzi. A legtöbbet. Két húga, akik alig fiatalabbak nála, egy szobában élnek vele. A család szegény, a két legidősebb lány ösztöndíjas egy kereskedelmi iskolában, nehéz anyagiakkal küszködnek napról-napra, ellentétben sok más osztálytársnővel. A II. világháború zajlik a háttérben, de a történetben csak itt-ott érzékeljük eleinte.

"De engem nem érdekel, hogy az ő gyerekkorukban még nem volt villany, és nem volt autó. Engem az érdekel, hogy mi lesz holnap. Milyen világ lesz, amikor én megnövök? e ezt úgy látszik, a felnőttek se tudják, hát a gyerekkorukról beszélnek."

Kati egy kiskamaszból változik át a könyv végére egy komolyabb nővé, s igaz hogy ez néhány hónap alatt következik be, mégis érzékelhető. Ebben nagy szerepet látszik Laci, a váratlan komoly szerelem is.

Fehér Klára ifjúsági regényét olvasva a szemem elé kerültek a régen hallott, tanult, a filmeken látott történelmi események, amelyek nem jelentenek semmit sok mai gyereknek-fiatalnak, akik már nagyon más időszakban élnek, akik már az XYZ (soha nem tudom melyik..) generációhoz tartoznak, de akiknek ugyanúgy el kellene olvasnia ezt a kis történetet, mint a régi gyerekeknek, akik ma már felnőttek. 

Nem, nem a bezzegelés miatt, hanem azért, hogy néhányan észrevegyék magukat.

Mert igen, szép és jó a folyamatos gazdasági, történelmi fejlődés, a változások, de nem mindenkinek, vagy éppen nem ebben a formában. Mondhatjuk, hogy manapság már 25-35 év a házasságkötések ideje, ha egyáltalán..., hogy a haverok, buli (fanta....) sokkal fontosabb, hogy kiszórakozzák magukat, hogy kipróbálják a sok lehetőséget. Hogy nézzék a sok agysejt-romboló tévéműsorokat, mert azt gondolják, hogy az a fontos, az a mérce, attól lesznek valakik. Ami szerintem hülyeség, de én nem vagyok mérvadó, mert mert......... nem.

Horváth Katit szeretném egyszer bemutatni a lányomnak. Remélem sikerülni fog, és befér a 21.századi Rentai Reni mellé.

.. s a vége? Olyan világháborúsan szomorú, de ott a fény a szemekben, és a hömpölygő Dunában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...