2013. augusztus 26.

Erkölcsös-e bevezetni az erkölcstant annak is, aki tesz nagy ívben az egészre?- és a többiről...

Ethics & Compliance
Kép innen

Nem feltétlen ebbe a blogba való, de a másik nagyon szűkkörű, és érdekelnének vélemények. 

Leszögezem, hogy vitázni nem fogok, mert, ha jól művelném ezt a dolgot, azaz jól és megalapozottan ki tudnám fejezni a gondolataimat, akkor ügyvéd lettem volna, ahogy azt még 5-es koromban terveztem.

Mennek a viták az új tantárgyak fontosságát illetően és a különféle az új bevezetésekkel kapcsolatban, amik között én is találtam kivetnivalót, már írom is a napköziről való kikérőimet, de mégis megálltam és befogtam a számat a erkölcstan vagy a hittan és erkölcstan tantárgy (és a többi kapcsán). Tekintsünk el a hittantól, hiszen ha valaki nem vallásos, akkor ne járassa, mindazonáltal ismerek olyan szülőt, aki a hittant választotta a gyermekének, miszerint az alapvető intelligenciához tartozik némi vallásos biblia-történetismeret. (Szerintem is. Egy minimális. 1-2 év vagy nem tudom.) Az erkölcstannal kapcsolatban azt mondom, hogy jó lehet, ha játékokkal, drámajátékokkal, beszélgetésekkel oldják meg, ez akár szuper lehet. Mondhatjuk, hogy a gyerekeknek ezeket a családban kell(ene) megtanulniuk. Sőt körülöttem ezekkel a szavakkal dobálóznak. De! Már az óvodában megtapasztalhatóak azok a jelek, amik éppen az "egészséges testi/lelki élet" ellen vannak. Sok olyan gyereket ismerek, aki sok időt tölt a tévé előtt, hiába fejtem többször is ennek káros hatását. Sőt!-amiket néznek és amikor nézik. A szappanoperákat is ismerik többen, véleményük is van, hogy ő nem szereti, de anyukája igen. Ezt tudnám még boncolgatni, de minek?
Arról nem is beszélve, hogy mit várjak a szülőtől, ha a szemem előtt hagyja, hogy a gyereke üsse őt? Hol a mérce? Én is azt gondolom, ha egy pici megragad már a hányatottabb sorsú, kulturálatlan stb.gyerekeken, már jó lehet.
A kisebbik gyerekem osztályában is előfordul a más bőrszínűek kiközösítése, pedig abszolút nem kellene, mert nem az a csoportosulás. De a szülőt követi a gyereke.
Mit mondjak akkor, ha egy pedagógus gyereke üt, rugdos, bántalmaz másokat folyamatosan- szóval még annak sem sikerül nevelnie, aki másokat nevel. No komment.

Néztem a többi tantárgyat, ami választható, vagy kötelező lesz a különböző életkorokban, mint pl. dráma/tánc, gazdasági ismeretek, természettudományi gyakorlatok, családi életre nevelés (tartalmaz konfliktuskezelést is), pénzügyi kultúra stb. Lehet, hogy több órája lesz a gyerekeknek, de nem megy a matek/magyar rovására. A szülők annak sem örülnének, ha még több ilyen órájuk lenne a leterheltség miatt, Magyarországon annak sem örülnek sokan, hogy valahol csak 4-ig van a napközi, 5-6-ig az óvoda, mert nem érnek a gyerekért. Külföldön fizetni kell a napköziért-már ahol van. Németországban 1-ig iskola, és mehetsz haza! Szóval.... nekünk magyaroknak előfordul, hogy semmi sem jó! Ha törődnek a gyerekkel az a baj, mert az az én dolgom, ha nem törődnek, akkor az, mert miért nem????

Nos, attól én is félek, hogy a nem rátermett tanítók, tanárok hogyan fognak ezzel megbirkózni, de optimistán nézek magam elé, hiszen, ha szitkozódnék, akkor is ez maradna, szóval bízom benne, hogy ők is elfogadják ezt, nem sírdogálnak, hogy több az óraszámuk, hanem az elfogadással belevetik magukat a pozitív dolgokba. Nem fogom elfelejteni, hogy Hanna általános iskolai osztályfőnökének nagyon fontos volt, hogy 4 éven keresztül beszélgetéssel kezdje a hetet hétfő reggel. Összekovácsolódtak, műsorokat szerveztek, jó volt. Igaz sokan elmentek 4.osztály után gimibe, de én azt mondom, hogy azért sikerült nekik, mert rájuk a kevés korlát, a csoportszellem jó hatással volt (kivételek minden osztályban vannak). A nem rátermett tanítók sokat ronthatnak rajta, de egyelőre nem aggódóm. A Lány egyházi gimibe jár, ahol jó helyen van. A Fiúért, aki negyedikes lesz, ilyen miatt nem aggódom (kedvelem a tanítónénit), de az igaz, hogy szeretne majd váltani. Majd meglátjuk, hogyan alakul majd.

Én kíváncsi vagyok, mert külföldön már régebben is inkább életre neveltek, mint nálunk, amikor egy rakás iskola még mindig nem a kompetens tanulást, hanem a bebiflázást, a napi számonkérést, a szorongást várja elő a gyerekektől. Ideje lenne váltani az összes iskolának-véleményem szerint. Hátha így sikerül.

Arról nem írok, hogy az oktatás 8.osztályig 4 óráig lesz kötelező, de nem miattunk, rendesen a gyereküket nevelő szülők miatt lesz ez bevezetve, hanem mások miatt, és úgy gondolom, hogy simán megkapom majd a kikérőket az igazgatói pecséttel.

Olyan sok fröcsögő cikket, kommenteket olvasok, hogy kíváncsi vagyok a fröcsögésmentes véleményekre.
....politikamentes vagyok. Az nem érdekel, hogy ez a Kormány találta ezt ki. Én ilyen behódoló kis szellő vagyok, aki soha nem tudna orkánná változni.

10 megjegyzés:

  1. Én nem fogok politizálni, mert nem tudok, és nem is szeretek. :)
    Sok gondolatom támadt erről, első körben pl az, hogy tulajdonképpen ennek egy része nem annyira új dolog, mint ahogy most bevezetik.
    Nekem is volt már etika és dráma órám is sima gimiben, nem általánosban az igaz, meg médiaismeret is, a rajz mellett. Ezek az órák nem igazán vésődtek be, tingli tangli volt általában, de pl a drámánál rémlik, hogy az jó volt elsőben csapatépítéshez. Egymásban megbízós dülöngéléseket, rövid jelenetek eljátszását cisnáltuk például. Etikából borzasztó inkompetens tanár volt, aki inkább ment volna el iratárba leveleket rendezni, a hangja is irritáló volt, de megszólalni is alig mert, és minden órán felolvastunk egy részt hangosan a megadott etika könyvből - történetek, mesék, novella, utána értelmezés. Jó is lehetett volna, de ez a taanár speciel nem tudott fegyelmet tartani. Utána lett egy másik tanárunk, ki tudja milyen okból, aki meg iszonyú szigorú volt, na ott elkezdett mindenki tartani az etika jegyétől, és nekiduráltuk magunkat, de ott akkor érdekesebb dolgokról is szó esett, például nagyon emlékszem, hogy mesélt majomkísérletek kapcsán a szőranya-fémanya dolgoról, biztos hallottatok már róla, hogy a szőranya mennyivel jobb a kismajomnak stb stb. Szóval voltak érdekes részei.

    A tanáron múlik ezeknek a nagy része.
    Az alapvető gazdasági ismereteket, családi életre nevelést, pénzügyi akármi is szerintem támogatni való, nem is olyan rég jutott eszembe, hogy milyen szemétség már, hogy erről nem tanítottak semmit az iskolában. Márpedig az ember eljut oda, hogy igen, csekket kell befizetni, bankszámlát kell nyitni és kezelni, hitelt felvenni és törleszteni, adásvételi szerződést kötni, adóbevallást csinálni vagy csináltatni, céget alapítani, egyáltalán a pénzügyekről tudni úgy egészében valamit, és nem azt a hülyeséget, amit pl nekünk 4. gimiben tanítottak, hogy hogy számolunk THM-et, pfuj, nem értettünk semmit, és nem is volt hasznos.

    A családi életre nevelés is jó, de lehet hogy nem lesznek igazán nyomai ha ilyen kicsiknél kezdik, mert azok is csak elröhögik, főleg ha nem jó a tanár módszere, illetve hiába ez a pár szó, ha az otthoni családmodellből nem sokat tud tanulni, hasznosítani.

    Elég összetett dolog ez, de végső soron lehet hogy azért jó, mert az otthoni gyereknevelés egyszerűen kiment a divatból, nem sokan nevelnek gyereket. A gyerek azt csinál amit akar, csak hagyja békén a szülőt elv nagyon sok helyen dívik, látom, és látom az eredményét is. Mert utána valahol ahol viselkednie kéne a gyereknek a szülő szemforgatva szidja el, és csodálkozik, hogy nem fogad szót? hát miről beszélünk kérem szépen, ha egyébként a szülőnek már nincs semmi tekintélye, méltósága, szavahihetősége a gyerek előtt, és ha egyfolytában következetlen. :(

    Most így hirtelen ennyi jött ki belőlem a témával kapcsolatban.
    Ja és még annyi, a biflázás szép meg jó, de semmi nem marad meg belőle, és nem szeretem az "illik tudni dolgokat", mert ez is teljesen igazságtalan. Természettudományokból pl szinte semmit nem "illik tudni", mert húúú, az nehéz, csak kb azt, hogy szentgyörgyi találta fel a c-vitamint. Az hogy minek mennyi szöge van, milyen képlete, milyen vegyület, hány lába van, vagy mérgező-e, ezek nem alapvető ismeretek, csak az a ciki, ha az ember nem tudja a himnusz szerzőjét, vagy nem tudja folytatni a reményhez c. ver sorait (?!). Ezt főleg műveltségi vetélekdőnél lehet leszűrni szomorú tapasztalatként.

    Ez a kikérő mit jelent? Hogy ha kikéred, akkor a te gyerekednek nem kell benn lenni 4-ig?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Pupi! Én is így gondolom, sőt most én még a kerettanterveket is átnéztem -felületesen- a gyerekeim osztályára, s örömmel láttam kortárs könyveket is a szabadon választottak között. Pl. Benne van valamelyik osztályban a Twilight,ami nem egy szépirodalom, de a feldolgozási kérdéseknél jók szerepelnek. Így esetleg kénytelenek lennének a tanárok újabb, esetleg eddig részükről is elítélt "ponyvákat" (is) olvasni. Mondjuk én ismerek olyan tanárt aki azért olvasta végig, mert akkor minden tanítványa olvasta, és beszélgeti akart velük...
      Igazából azért írtam le a dolgokat, mert zavart, hogy már lassan meglincselik azokat az embereket, akik nem látják ezt annyira drasztikusan.

      Törlés
    2. Ez jó, változás mindig kell, és szerintem ügyes tanár az újítások közben is át tudja adni a lényeget. :)
      Ponyva, na igen, szeretnek így aposztrofálni mindent a magyartanárok, ami nem Jókai Mór... :D Már nekünk is volt valami krimis, szabadon választott tételünk az érettségin, én Agatha Christie-vel készültem :)

      Törlés
  2. bevezetik = elővezetik
    És bocs az elütésekért. :)

    VálaszTörlés
  3. Ezek az új tantárgyak jók lennének, de szerintem két dolog hiányzik hozzájuk, a jó tananyag/tanterv és a tanár... gyerekemnek lesz etika, majd tudósítok, hogy mit sikerült magába szívnia az ominózus órán.

    Gyerekcipőben járó dolgok ezek, már amit én magam körül látok ezekből.Rengeteg felesleges dolgot kérnek rajtuk számon - milyen fura, hogy évről -évre egyre nagyobb a tananyag, mégsem tudnak többet a gyerekek- az alapvető dolgok pedig hiányoznak!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, gyerekcipo, de minden igy kezdodik. En abban bizom, hogy nehany tantarggyal felhasznalhatobb tudast szereznek, ill. amik a csaladi eletbol sokaknal kimaradt, azokra ravilagitanak.

      Törlés
  4. Mi a kérdés? :D Hogy szükség van-e ezekre? Szerintem igen.
    az már más kérdés, hogy arról sohasem beszélnek, hogy mit kellene kivenni a tananyagból, azt a rengeteg felesleges információt, amit a gyerekekbe próbálnak beletömni és akkor szépen ezeknek is lenne helye.
    Persze mi még csak most kezdjük, majd meglátjuk..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, valami ilyesmi volt a kérdés. :) Csak, mert néhányan-sokan hazánkban hangosan fel vannak háborodva.
      Amúgy igazad van abban, hogy rengeteg felesleges dolgot kell tanulniuk a gyerekeknek, igaz, sokkal több felhasználható tudás kellene és valami más módszer (csak hallottam az amerikairól, de ott ugye már korábban tárgyfelvételek vannak vagy valami ilyesmi), de pl. a lányom alsóban nem volt elhalmozva felesleges dolgokkal, és hallottam, akkor azokat a mondatokat, hogy inkább egy erős suliban legyen négyes a gyerek, mint egy gyengében ötös, akkor kicsit paráztam, de amikor a harmad osztály 8 osztályosba ment tovább, akkor megnyugodtam, hogy az oktatásban is igaz: "a kevesebb több lehet."
      De még sokat kellene változtatni. kíváncsi leszek a tapasztalataitokra, mert ti éppen elsőben kezditek ezeket a nagy változásokat.

      Törlés
  5. min vannak felháborodva? nem értem. egymillió dolgot nem tanítottak meg nekünk az iskolában, amit a családban sem biztos, hogy megkaptunk, még a jobb családokban sem, ha más a szülők beállítottsága. pénzügyi kultúra például - igencsak ráfér az egész országra. az erkölcstan, konfliktuskezelés szintén.
    inkább ilyeneket tanítsanak, mint baromságokat, amiknek tényleg nem veszik semmi hasznát az életben. én anno a történelmet is túl, feleslegesen részletesnek találtam. fontosabb lett volna az összefüggéseket tanítani, de nem, nekik az évszámok fontosabbak voltak :S

    VálaszTörlés
  6. Olyan szép dolgokat kitalálnak a gyerekeknek, tőlem taníthatnak bármit az iskolában, de én csak egyet szeretnék: amikor délután 4-kor hazajön, mert mondjuk elégedett vagyok azzal, hogy délután 4-ig bent kell lenni, akkor ne az legyen, hogy ezt és ezt kell tanulni, ebből és ebből leckét kell írni, hanem eltölthessük azzal az időnket, amit a gyerek vagy a gyerek - szülő együtt szeretne.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...