2013. június 29.

Clara Royer: Csillag


"Vajon mi vitt arra egy katolikus lányt, akinek az anyja meghalt, az apja alkoholista lett, hogy zsidóvá legyen?"

Te mit tennél, ha kiderülne, hogy az életed, a múltad, az őseid múltja nem is annyira úgy van, ahogy tapasztaltad? Te mit tennél, ha kiderülne egy-két titok, ami felborítja az addig hitt dolgokat, az addig történt eseményeket? Könnyen viselnéd?

Csillag, aki egy 26 éves lány.
Ethelnek hívják, van egy barátja-szerelme, Come, aki egy kutató: emberek, elszökött személyek után kutat, ír. Egy ilyen kutatás során látott fényképen ismer rá Ethel Marie-ra, a nagymamájára, és egyből összeáll egy lányeges információ: Marie nem zsidó, pedig Ethel annak ismerte meg őt, így nevelkedett az édesanyja és ő maga is.
Mivel a nagymama Alzheimer-kórban szenved, így a lány maga kezd bele a nyomozásba, hogy megtalálja önmagát, helyére tegye a lényeges kirakódarabokat, amelyek most nem illeszkedtek a helyükre.
....... míg nem illeszkedek a helyükre.

A könyv, a történet sokszor tűnt zavarosnak, kevertem az Ethel, Marie, André, Antal, vagy éppen a Simon és Pierre neveket. Sokszor nem tudtam, hogy éppen mi fog történni, és csak remélni mertem, hogy a végére összeáll a szemem előtt egy kép, hogy nem kell találgatnom, hogy egyértelmű lesz, hogy megértem azt. Mindenképpen boldoggá tett, hogy elolvashattam a megfogalmazott lényeget, hogy kitartottam, mert megérte, mert öszeállt!

Clara Royer érdekes, talán különlegesnek mondható könyvet alkotott a benne lévő szereplőkkel. Míg a fiatal Ethel, a Csillag keresi önmagát, keresi a lehetőséget, hogy megalkossa történetét egy könyv formájában, addig Marie és egy idősebb Ethel története, fiatalkori élete bontakozik ki a lapokon, ami nem egy megszokott történet. Bevallom, hogy meglepődtem a végén.

"Most már csak rajtam múlt, hogy megteremtsem azt az Ethelt, akivé lehetnék (...), megszabadult a szorongásaitól. De Marie története a lelkembe ivódott. ...............leszármazottja voltam ........amikor... kötőjelet húzott a két csillag között. És így esett, hogy ............ végre felnőttem."


Elolvastam a könyvet, és azt éreztem, hogy másra számítottam. Mindig érdeklődéssel kezdek bele egy olyan könyvbe, amely összefüggésbe hozható a zsidósággal, főleg, ha a történet a XX.században játszódik, vagy éppen, ha a világháborús borzalmak idejére esik. Természetesen soha nem tudom, hogy ténylegesen mi fog történni, így ebbe a könyvbe is nagy érdeklődéssel vágtam bele. Elolvastam, különlegesnek mondanám, Clara élete, gyökerei sok szállal kötődnek hazánkhoz, ami mindig kíváncsivá tesz engem; a történet valós elemeket is tartalmaz. De:  a különleges nem mindig egyenlő a maradéktalan tetszéssel. Másképpen tagoltam volna, másképpen hoztam volna összefüggésbe a szálakat, de mivel fantáziám és írói vénám sincsen, így ötletem nincsen, hogy hogyan, csak egy érzés, egy hiány, ami elszomorított, mert ott volt egy tetszés, egy figyelem-megtartás, egy gyors haladás egy nagyfokú érdeklődés, ami azt is jelenti, hogy az írónő felkeltette az érdeklődésemet, ha még ír, alkot, keresni fogom mindenképpen, mert bizakodó vagyok.


Geopen Kiadó
2013

2 megjegyzés:

  1. Szia. Díjat kaptál: http://adrikonyvmoly.blogspot.hu/2013/07/dij.html

    VálaszTörlés
  2. Szia! :)
    (Ne haragudj, hogy itt írok, de nem találtam az e-mailcímed)
    Van egy jó hírem számodra. Megkaptad tőlem a legjobb blog díját. :)
    Persze ehhez némi "kötelezettség" is társul, és ha tovább akarod ezt vinni és érdekelnek a részletek, akkor itt bővebben olvashatsz róla:
    http://konyvek-regenyek-vilaga.blogspot.hu/

    További szép hétvégét!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...