2013. január 5.

Móricz Zsigmond: Árvácska

"Kis tanya a végtelen pusztán. Mesebeli házikó (...).
 Milyen jó volna itt élni, itt megnyugodni. Milyen jó volna itt gyermek lenni."
Állami Árvácska

Félve kezdtem bele ebbe a könyvbe, s csakis azért, hogy majd' 20 éves hiányosságomat pótoljam. Nem ismerem Móricz írásait, egyszer az Úri-muri-ból kaptam egy egyest, nem tetszett, képtelen voltam elolvasni, s itt anno vége is szakadt közös kapcsolatunknak.

Azért is félve kezdtem bele, mert féltem, hogy sírni fogok, mint minden ilyen íráson. Féltem, hogy nem tudom majd feldolgozni a gyerekbántalmazást.

Olvasni kezdtem. Szívembe zártam Csörét, sajnáltam, szerettem, biztattam, reménykedtem vele. Tényleg ilyen volt ezeknek az "államiknak" az élete? Dolgoztatták, ütötték-verték őket folyamatosan? Egyik helyről kerültek a másikba? Egyik családtól a másikhoz? Tényleg mindenki (értsd minden!! család) erre használta őket? vagy ez csak egy torzítás Móricz pennájából?.....
Igen, sajnáltam és drukkoltam neki. S mivel a filmet sem láttam, nem volt semmilyen ismeretem a végéről sem, s olykor őszintén erre a befejezésre számítottam.

Csöre, Pösze, Árvácska. Hajították mindenfelé, került rosszabbnál rosszabb "anyához és apához", használták ki őt, becstelenítették meg, kínozták meg folyamatosan, éheztették olykor minden nap... Nekem mégis a legrosszabb a szeretet nélkülözése volt. A legrosszabb Diti szemétkedése volt. A legrosszabb, hogy az öreg bácsi nem tudott mit tenni. A legrosszabb, hogy a bort cipelő bácsi sem tudott semmit tenni. Vagy nem akart. Nem tudom.

Természetesen a gyerekbántalmazás ellen vagyok, de haragszom azokra a tényekre, hogy akik szintén ellene lehettek, miért nem tettek semmit, hogy Csöre kikerüljön azonnal ezen emberek kezeik közül! Mit tehetett szegény, hogy hova született?!

Ahogy teltek a hónapok, s a kislány egyre jobban átlátta a helyzetét, ott a szomorúság növekedett. Ahogy egyre inkább érezte szomorú helyzetét, úgy lettem én is egyre keserűbb.
"Csöre még jobban összegubódzott, már látta, nem fog iskolába járni, nem lesz már megint semmi.Most először életében jutott eszébe, hogy neki is kell valamit csinálni, ha azt akarja; hogy éljen. Hogy mit, azt nem tudta, csak felkeményedett benne valami érzés, hogy nem tűri."

Ahogy egyre kevesebb volt már hátra, úgy éreztem a feszültséget. Nem tudhattam miért, csak azt éreztem, hogy lassan vége lesz, és én (vagy éppen Móricz) nem hagyhatja itt ezt a koszos, árva, magányos kislányt csak úgy. Nem hagyhatja itt, valaminek történnie kell. Nem mehet minden ugyanúgy tovább.

S jött a karácsony, minden gyermek kedvenc ünnepe. Árvácska, aki még karácsonyfát sem látott, de aki töretlenül hitt a Jézuska ajándékot-hozó hírében.

"De ő csak boldogan nézett. Nem merte megmondani, hogy ő azt szeretné tudni, itt volt-e már a Jézuska? mert azt hitte, kikap, és csak hallgatott, leskelődött, hogy jön-e már?Egyszer csak azt mondja a Verő mutér, eredj ki, nem szeretem ha itt vagy.Ki kellett menni az udvarra, és ott kellett neki ácsorogni a setétben.Nagyon szomorú lett, meg a szél is fújt. Lassan kinyitotta a kis kamra ajtaját, bement a szél elől. Ott megkereste a kis gyertyát, meggyújtotta, és imádkozott az édesanyjához:<Édesanyám mondd meg a Jézuskának küldjön nekem valami szép ajándékot, mert nincsen, aki nekem adjon, mert én csak egy kis állami vagyok, ..........>"

..... aki olvasta, az tudja, hogy mi a vége........... aki nem, annak nyitva hagyom, hátha elolvassa.


Hogy ajánlom-e bárkinek is?
Mindenképpen! A régies nyelvezet miatt, a megbújó szépség miatt, Csöre miatt, és az össze ilyen Árvácska miatt, a szeretet miatt, s a szeretetlenség miatt. Bár manapság is előfordul bántalmazás, mégis ajánlom a mai kor gyermekeinek, hogy vegyék észre mekkora jólétben élnek.

Mindig is voltak, s sajnos mindig is lesznek ilyen emberek. Hogy nekünk jóknak kell több jót tenni, hogy valami változzon ebbe az irányban.

"Kis tanya a végtelen pusztán. Mesebeli házikó (...).Milyen jó volna itt élni, itt megnyugodni. Milyen jó volna itt gyermek lenni."

...tényleg jó lett volna...




Nem hiszem, hogy a filmet képes lennék végignézni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...