2012. november 24.

Szabó Attila: Pocakmese


Egy igen érdekes könyvet tarthattam a kezemben, és rá kellett jönnöm, hogy ez nem igazán gyerekkönyv. Legalábbis nem kisgyerekeknek való. Nem a felvilágosító-jelleg miatt, hanem úgy gondolom, hogy egy felnőtt ember kerül hozzá közelebb, majd ő általa tud a könyv közelebb kerülni egy nagyobb gyermekhez.


A pocakmese egy születés története, nem mindennapi módon. Bepillanthatunk egy csodába, majd visszafelé számlálva eljutunk a kilencedik hónapig, a megszületésig. S bár, mi felnőttek ismerjük ennek mikéntjét, ennek folyamatát, de mégis szívet melengető, ahogyan egy kis lény úgy dönt, hogy emberré szeretne válni, és ahogyan ezt a kis lényt elképzeljük, hogy játékosan hogyan is telhetnek odabenn, a mama pocakjában a napjai.

".. De lehetsz lehulló falevél, röpködő újságkivágás, esőcsepp vagy a nyugati szél, az most akciós. Lehetsz táltos ló, sárkány vagy kőszirt ormán lebegő fénylidérc... Egyik sem? Akkor nézzük tovább. Ez hogy tetszik? - mutatott rá hosszú ujjával egy rajzra.- Mit szólnál ahhoz, hogy ember legyél? (...) Az ember különös lény. Leleményes, nyughatatlan. És folyton képzeleg. Én is voltam ember... (...) Mielőtt angyal lettem, ember voltam..."

Hogyan telnek, amikor játszik, amikor valamilyen módon érzékeli a külvilág történéseit, ahogy egyre kisebb lesz a helye, ahogyan egyre inkább kivágyik, ahogyan búcsút kell vennie pocaklakó barátjától Mackótól, és még sorolhatnám a napjait, az olvasott sorokat.

Kedves kikapcsolódás, emlékezés a múltra, a születésre, felelevenedése a történetnek játékos módon. Természetesen nem mindenki tud belemerülni ilyen módon, egy ilyen gyermekkönyv formájában az eseményekbe, senki ne a "Sehány éves kislány"-t képzelje maga elé.

Kedves, aranyos, új, néhol meglepő és fantáziát igénylő.

4. 

Kolibri Kiadó
2012

3 megjegyzés:

  1. Andi,

    tudod, hogy a szerzője, Szabó Attila egy igazi bohócdoktor? Ő doktor TipTop :)

    Anikó

    VálaszTörlés
  2. Anikó, nem tudtam, s szerintem (is) fantasztikus munkát végeznek, de őszintén remélem nem fogok velük kapcsolatba kerülni.
    Ismered őt?
    a.

    VálaszTörlés
  3. A gyerekszigeten egész nap a bohócsátorban ültünk heteken át :) Régen, amikor még a kórházban dolgoztam, gyakran jöttek a bent fekvő gyerekekhez, akkor is kalapot emeltem előttük. És azóta is.

    Anikó

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...