2012. október 13.

Nagy Péter: Hatvan párperces- Vasárnapi tanítások (nem csak) gyerekeknek

"....ő fogja hitünket meggyújtani, csak legyen gyertyatartó, legyen benne valami mécses, legyen bennünk lélek, és aztán kérjük, hogy gyújtsa meg, hogy hitünk lángra kapjon, világítson és melegítsen."

Én evangélikus vagyok, és nálunk külön időpontokban vannak a gyermek-alkalmak és a felnőtt istentiszteletek. 
Minden vasárnap, amikor 9 órakor elkezdődik a református istentisztelet, azt is látom, hogy egy lelkész/hittantanár a templomban lévő szülők gyermekeivel együtt egy terembe megy, ahol a kisgyermekek-alkalmai vannak. Soha nem voltam ilyenen, de nagyon tetszik, ahogy a családok együtt érkeznek, és együtt távoznak feltöltődve.

Nagy Péter, budafoki református lelkész Hatvan párperces tanításait elolvasva, ízlelgetve bepillantottam néhány ilyen alkalomba.
Valószínűleg egy másik kreatív -jó pedagógus szellemű, gyermek-centrikus- hitélettel szorosan kapcsolódó felnőtt is képes lenne ilyen összefüggésekkel közelebb hozni a gyermekekhez az egyházat Istent, de nem hallottam még ilyet, így belemerülve, elcsendesedve olvashattam. Átgondoltam, hogy a saját felgyorsult világba született gyermekeimnek is csak lassan, kiválasztva az alkalmas időpontot és témát fogom ezeket elmesélni.

Lassan olvastam, nem láttam értelmét a végigszaladásnak.

"Valahol ilyen a lelkünk is. (...) ha nem vigyázunk, nem emeljük fel a földről, ha hagyjuk ott a koszban, szemétben, nem tisztogatjuk, úgy jár, mint a birsalma." 

Nagy Péter csak körülnézett, átgondolta napjait és kiragadott egy olyan eseményt, amelybe beleszőve tanított. Tanította az igét. Befogadhatóvá tette a Bibliát. 
A 6 főcím ( A parókia kertjében;  Az Egyház; Ünnepek, ...és...; Iskola, Csak egy szó) alá tartozó rövid írásokban a macskák, a pókok, a kaktusz, az alma, a hervadó virág, a kotta, a gyertya csak egy-egy példa abból a 60-ból, amely a kötetben szerepel.
... hogy a sündisznók tudják a dolgukat, nekünk is illene tudni...
... hogy Cézár viselkedése mit tanított...
... hogy mi a kapcsolat a kaktusz és az emberek között...
.... hogy mi a kapcsolat a CD és az ember között
... és még sok átgondolandó, elcsendesítő írás.

".. ez az Adalbert nevű pók gyönyörű szép építményt csinált, teljesen természetes anyagból (.....) Ha pedig elromlik (...) nekiáll, és sző egy másikat, ha százszor elromlik, akkor százszor újra fogja készíteni. (...) az emberi lélek az egy ezerszer, milliószor finomabb háló, és egyszeri. Ezért fontos az, hogy figyeljünk egymásra, és ne rontsuk el egymás lelkét, ne szakítsuk el a hálót. (...) az emberi lélek az nem olyan,mint a pókháló. Arra vigyázni kell! A magaméra is, a másikéra is. ... ne bántsuk egymást!"

Harmat Kiadó
2009, 2012


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...