2012. július 26.

Andrew Nicoll: A derék polgármester

"..nincs a világon az a szeretet, aminek elpazarolását megengedhetnénk magunknak. Akár egy cseppjét is. Ha egyáltalán rátalálunk, nem számít, hol, jól el kell raktároznunk, ki kell élveznünk, amennyire csak lehet, amilyen hosszan csak lehet..."

Szeretem azt az érzést, amikor összefüggéseket találok két egymás után olvasott könyvben.
Szeretem, ha ezek elgondolkodtatásra késztetnek. 
Érdekes volt számomra az a felfedezés, amit "női sorsok" címén aposztrofáltam a nagyon 21. századi "Mindörökre behálózva" és igencsak nem mai korban játszódó "A derék polgármester" című könyv elolvasása közben, után.

Kíváncsi voltam, hogy mitől derék, ha derék? Kíváncsi voltam, hogy derekassága megmarad-e a könyvsorok végéig? Kíváncsi voltam, hogy én deréknek gondolom-e ebben a mai világban, amiben én felnövekedtem, élek, ahol jellemem szilárdul.

Tibo Krovic a polgármesteri széket 20 éve őrzi és melegíti egy Pont nevű helységben valahol a Balti-tenger térségében munkálkodik és szerelembe esik a titkárnőjébe. Lassú, csordogáló szerelembe. Nemcsak derék, segítőkész, becsületesen végzi munkáját, ellátja hivatalát, kedveli Pont apraja és nagyja.

Agathe Stopak egy boldogtalan házasságban élő férjezett nő, aki mindennap, a hivatali órákban egy polgármester titkárnőjeként dolgozik, és egy más életről álmodozik. Boldogtalan házasság, de semmiképpen nem mondanám boldogtalan embernek.
Ő is egy olyan nő, mint legtöbbünk: szeretne szeretni és szeretve lenni. Olyan, aki képes változtatni, képes tenni a boldogságért, de a biztosra szeretne menni, így esendő nőként-emberként hibázhat is. Aki ahhoz húzódik, akitől ezt megkapja. Felteszem azt a kérdést, hogy mi lesz vele, ha egyszerre több férfi is feltűnik a színen? 

Örömöket és fájdalmakat olvastam. Drukkoltam és ítélkeztem. No persze, ezt mindig könnyebb kívülről megtenni, csak az én életembe ne szóljanak bele illetéktelenek!-mondjuk sokan.

Tibo Krovic, aki titokban sok apróságra képes, talán olyanokra is, amelyek őt, saját magát is meglepik. Olyan figyelmességeket halmoz fel a kiválasztott számára, amelyektől sok hölgy olvadozna. Derék polgármesterünk is napról-napra erősödött, és alig vártam a végkifejletet, a történet alakulását.

Andrew Nicoll úgy szőtte a életük egy szeletének alakulását, hogy a lassan hömpölygő történetből tökéletes jellemábrázolással ismerhettem meg a szereplőket. Nehezen indult a számomra, hiszen minden bekezdést, mondatot és szót megrágtam, elemeztem, hogy semmi ne kerülje el a figyelmemet. S ahogy haladtam előre és fogytak az oldalak, úgy haladtam egyre gyorsabban, úgy drukkoltam és ellendrukkoltam a szereplőknek egyre jobban és jobban, és úgy zártam szívembe egyre inkább Agathet. 
Bevallom őszintén mérlegelnem kellett, hogyan viszonyulok Tibo Krovic polgármester Úrhoz, elemeznem kellett hivatali és személyes énjének összemosódó életét, hogy mi az ami vezérli tetteiben, hogy én meddig és mit viselnék el a szeretett hölgy személyében? Az író nagyon aprólékosan, szépen vezette a történetet, beleszőve Szent Walpurnia, a szakállas szűz történetét, akihez a pontiak fohászkodtak segítségért, aki feláldozta magát a ponti asszonyokért. Ő az a szent, aki figyelemmel kísérte ennek a két főhősnek és annak a néhány további szereplőnek az életét.

Elolvastam, bezártam a könyvet. Elgondolkodtam.

A derék polgármester:
- a szeretet könyve?
- a szerelem könyve?
- a szeretetlenség könyve?
vagy esetleg az önfeláldozásé?

Én tudom, hogy nekem melyik, ajánlom a szépirodalmat, a szép fogalmazást, a lassú vonalvezetést, a elgondolkodást kedvelő személyeknek ebben a rohanó világban!

4/5, azért mert a misztikus részt nehezen fogadtam be. Kissé átgondoltam, átalakítottam, tudom, hogy volt funkciója, de nehezebben éreztem magam e sorok olvasásakor.

Kiadja a GABO Kiadó.
2012

2 megjegyzés:

  1. Thank you so much for your kind comments. I'm glad the book meant so much to you.
    With all good wishes

    Andrew Nicoll asnicoll@yahoo.co.uk

    VálaszTörlés
  2. Dear Andrew,
    yes, the book meant a lot to me. Thank you!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...