2012. február 12.

Gary Chapman: Kamaszokra hangolva


Sokat gondolkodtam, hogy tudnék erről a könyvről elfogultság-mentesen írni.... szerintem nem fog menni, mert Gary Chapman "szeretet-nyelvekről" szóló sorozatának eddig olvasott köteteit a megjelenésük óta szeretem a könyvespolcomon tudni.

Rajongó vagyok, de eddig nem volt szükséges a kamaszkorral foglalkoznom.

A szeretet-nyelveket elölről -hátulról ismerem, alkalmazom, vagyis próbálom, mert nem mindenkivel szemben van kedvem, de mindenképpen a gyerekekkel kapcsolatosan nagyon fontosnak tartom.
Ezt a kötetet eddig halogattam, mert nem volt rá szükségem. De sajnos be kell látnom, hogy a nagyobbik gyermekem közelít ezen időszak felé, és kapaszkodókat kell keresnem, hogy a göröngyökből ne nagyobb kátyúk alakuljanak ki, hanem sima felületet, járható utat tudjak biztosítani kettőnk között.

Mivel tudom a szeretet nyelvek lényegét, típusait, így inkább a kamaszkorra jellemző jegyek érdekelnek.
Továbbra is fontos a megfelelő-komminikációban gazdag kapcsolat a gyermekkel, a tartalmas beszélgetések; fontos a gyermek elfogadása, hogy ne hasonlítsuk más gyermekhez, testvérhez. Bevallom ez mindig nehéz. Nem szoktam "bezzegelni", de én sajnos meg szoktam említeni, ki szoktam emelni a barátnők jó dolgait, mintegy példaként kiemelve a tulajdonságokat. Eddig nem jött be... :)

A "Kamaszokra hangolva" könyv ugyanazokon a lépcsőkön megy végig a szeretetnyelveket tekintve, ugyanúgy azt írja le, mint a "Gyerekekre hangolva" c. kötet; hogy hogyan lehet a gyerekek-kamaszok szeretet-tankját is feltölteni, mert igenis szükségük van rá.
Hiába mosolygunk, ha azt halljuk, olvassuk, hogy valaki "könyvből neveli a gyermekét", nekem is sokat jelentenek a számomra értékes szakirodalmak. A Gyerekekre hangolva után ideje volt kezembe vennem ezt a kötetet is, bevallom őszintén évek óta a fejemben volt, hogy vegyem a kezembe, hogy ne essek bele nagy hibákba. S lám, tessék, benne vagyunk egy féltékenységes átmenetben, ami nem is biztos, hogy azt jelenti, amire eddig gondoltunk.
A két gyerek más és más, más a fontos nekik, más az elsődleges szempontunk, hogy éreztessük velük feltétel nélküli szeretetünket. Mert ez a fontos. S bár mindenki tudja, hogy életkortól függetlenül lehetnek olyan helyzetek, amikor "nyílhat a bicska a zsebben", akkor is muszáj ott lennie a feltétel nélküli szeretnek, az elsődleges szeretet nyelv kimutatásának, előtérbe kerülésének.

A mai kamaszok is ugyanazokat a küzdelmeket élik át, mint amiket mi, szülők is átéltünk, amik minket is próbára tettek. Természetesen vannak különbségek is, de ha tényleg szeretnénk, akkor megbirkózunk a továbbiakban is a szülő-gyermek kapcsolatunkkal.

Nehéz erről a könyvről nem annyira személyesen írni, nehéz nem beavatni másokat a mi családunk történéseibe, így csak azt mondhatom, hogy olvassátok, olvassák el minél többen, akik közelednek a kamaszkor felé. Vagy korábban, vagy, ha fontosnak tartják a gyermeknevelést, és képesek átgondolni az esetleges hibáikat, hogy változtassanak.

Én olvastam, és bevallottam, hogy: igen, itt hibádzik valami. Itt lesz nekem valami gondom. Azt is fontosnak tartom, hogy a szülők közösen tudjanak változtatni, ha szükséges. Tudjanak beszélgetni.
Figyeljék gyerekeiket, figyeljék, hogy változott-e az elsődleges szeretet-nyelvük, és ehhez mérten alakítsák kapcsolatukat.
Nekem nem lett volna szükséges sokáig olvasnom, hisz elég hamar elértünk a "mi" fejezetünkig, de természetesen a több fejezet is hathatós segítséget nyújt azoknak, akik szeretnének segítséget.

Hogy mi a fontos a saját csemete számára, hogy ki tartozik az "elismerő szavak", a "testi érintés", a "minőségi idő", az "ajándékozás" vagy éppen a "szívességek" csoportjába, mindenkinek magának kell megfejtenie (ha eddig nem tette meg). A a kislányomnál  kamaszodó lányomnál van egy dominánsabb, de szorosan mögötte még kettő másik kullog, amit életben kell tartani.
A kisfiamnál inkább kettőt tudok csak kiemelni, de ő sokkal egyszerűbb, ráadásul a kamaszkortól is messzebb van.

Ajánlom, ajánlom, ajánlom! A tinis szülőknek, a tinis nagyszülőknek, a pedagógusoknak, azoknak, akik még előtte állnak, és mindenkinek akiknek fontosak a serdülőkor fiataljai!

"Szeretlek és törődöm veled. Melletted állok, mert a gyermekem vagy. Nem mindig helyeslem amit teszel, de mindig szeretni foglak, és mindent megteszek érted. Mivel az én fiam/lányom vagy, bármi történik, soha nem foglak elutasítani, mindig számíthatsz rám."

Köszönöm a Harmat Kiadónak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...