2011. március 11.

Grecsó Krisztián: Mellettem elférsz


Kedves Grecsó Krisztián! Elférek melletted? Odaülhetek? Én meghallgattalak, most te jössz....

Ez a könyv az ember veséjébe láthat.
Ráébreszt, hogy nem vagy egyedül a múltaddal.
Ráébreszt, hogy a család hordozza magával a sorsodat.
Ráébreszt, hogy, ha hülye vagy, akkor nagy eséllyel maradsz az.
Ráébreszt, hogy a múlt kutatása régi sebeket szakít fel.
Ráébreszt, hogy a múlt kutatása kellemes emlékeket hoz felszínre, de nem biztos, hogy a jelenlegi élethelyzetedben képes vagy örülni neki.
Ráébreszt, hogy sokkal szebben éltek az emberek régebben.
Ráébreszt, hogy egy nagy francokat volt sokkal jobb a helyzet, ha nem a legmegfelelőbb helyre születtél.
Ráébreszt sok mindenre, amit, ha nem tudsz feldolgozni, vagy nem veszed félvállról, nem biztos, hogy jó lesz.
Ráébreszt, hogy alig tudok valamit az én őseimről.
Ráébreszt, hogy elszomorító a helyzet.

Van-e értelme visszatekinteni? Természetesen, ha kutatok, ha érdeklődő ember vagyok. Engem sok minden érdekel, de már nincs kitől megtudnom. Fájdalmasan szomorú érzés. Pedig talán jobb is..... De mit fogok felelni a gyerekeim kérdéseire?

Nem is tudom, mit írjak a könyvről. Nem lehet összefoglalni. Grecsó Úr a saját történetét nyomozza, miközben a jelenben futó problémáit és szenvedéseit ismerhetjük meg. Férfias vagy sem, megtudható belőle, hogy ő is emberből van.

Grecsó Krisztián egy évvel fiatalabb nálam. Bevállalta vagy sem? Igaz történet teljesen vagy részben fikció? Passzolok, de mindenképpen elgondolkodtató. Ha igaz, akkor üdvözlöm a vannak-dolgok-amiket-nehezen-dolgozok-fel személyek táborában. Ha kitalált történet, akkor eltalálta és megjelenítette sok ember elfojtott érzését az élet bizonyos területeivel kapcsolatban.
Hogy miért tetszhet? Mert magunkra ismer-het-ünk benne.
Hogy miért NEM tetszhet? Mert magunkra ismer-het-ünk benne.
Vesénkbe látó, vagy éppen rácsodálkoztató.
Félelmetesen „klassz”- részemről.

„…. így még rosszabb, ha a sors játszik velem, akkor még rosszabb, arról is én tehetek, mert már belebolondultam ebbe a mániába! Hogy a múlt valamit rakott a puttonyomba, ami csak az enyém, és én görcsösen tudni akarom, mi az. Hát ő megmondja: mindegy, mi van benne, ha van benne valami egyáltalán, mert attól se jobb, se könnyebb nem lesz! Mit várok, mi történik, ha mindenkiről mindent tudni fogok? Mivel lesz az jobb?"

4/5 magam sem tudom miért- megérzés. Ha lecsapódik zsigerekbe hatóan, "gyilkolóan", majd korrigálom.
korrigáltam: 5

2 megjegyzés:

  1. Azt hiszem, egy dolgot még meg kell tanulniuk a fiatal magyar regényíróknak: a magyar nyelv és a fogalmazás használatát. Erre gondolok:

    "...A végeláthatatlan körmondatok, amiben nem tudni, hogy melyik rész a jelző, melyik az új tagmondat, melyik rész az, ami valójában már egy új mondat, vagy annak része lenne, melyik rész az, mondaná a nyelvész, ami egy párbeszéd tagmondata, szóval, azt mondom, hogy, gondolom én, a fogalmazásra oda kellene figyelni......"

    Nem szégyen egy kicsit időt szánni arra, hogy megtanuljuk a mondatszerkesztést. Nem nagy dolog - de megéri - figyelmet fordítani a kötőszők használatára. Szintúgy érdemes a mondatokat tagolni, és elfelejteni a végeláthatatlan jelzős szerkezetek és mondatszörnyek használatát. Érdemes lenne a szöveget tagolással, bekezdésekkel, gondolatjelekkel olvashatóvá és emészthetővé teni.
    Ez a könyv egy csodálatos könyv lenne, ha hagyná magát olvasni, ha megtisztelné az olvasót azzal, hogy ha pénzt ad ki a könyvért, akkor el is olvashassa.

    VálaszTörlés
  2. Kedves "erszenyk"!
    Biztosan igazad van, de én, mint olvasni szerető ember, általában az érzelmi érintettségeimen keresztül értékelem az olvasmányaimat. Azaz, ami abban a pillanatban tetszik, közel kerül, mélyre hatol, amit átélek vagy átéltem, azok varázsolnak el. Függetlenül attól, hogy milyenek a mondatszerkezetek. A felületes, pongyola stílust nem bírom, általában nem is forgatok ilyen jellegű könyveket. Grecsó Krisztiánnak ez a könyve nagyon közel került, s bár van több ismerősöm, akikhez nem, az nem számított.
    Akkor, amikor olvastam a könyvet, teljesen belemerültem és emlékeztem.
    http://moly.hu/karcok/73922
    a.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...