2010. június 29.

Polcz Alaine: Asszony a fronton


Nagyon megrázó könyv...

Nem akarom feladni!
Nem akarok sírni!
Nem akarok szenvedni!
Nem akarok, nem akarok, nem akarok! Semmit sem akarok. Csak belemerülni az apátiába, átgondolni a velem történteket, és (ismét) feltenni a kérdéseket:
- mi bajod van Andi?
- mit szeretnél másképpen, ami így nem jó, ami így nem működik?

A válaszom: köszönöm szépen, jól vagyok, mosolygok, nem panaszkodom, nem érdekelnek a kicsinyes dolgok.

Asszony a fronton

Polcz Alaine a fronton volt. Megjárta a frontot az összes szörnyűségével. Mindössze néhány szereplő adta neki az örömet: Filike, aki egy kutya (!), Mamika, Anna néni, Rózsika...

Polcz Alaine mesél nekünk a frontról, mesél nekünk sallangmentesen, dokumentumjelleggel, racionálisan, de éppen olyan hangulatban, "szépséggel", hangnemben, hogy érezzük át a vele történteket, a megpróbáltatásait, a küzdelmeit. Elmeséli nekünk, Olvasóknak mit élt meg, mit élt át, hogyan zajlottak az események a közelében, mit tettek és milyenek voltak az orosz katonák vagy a német katonák. Hogyan használták ki a nőket? Miket tettek velük? Milyen borzalmakon kellett keresztülmennie, amíg megismerte az életet a tetvekkel, a kukacokkal, a megcsalással, a megcsalatással, a szeretetlenséggel. Férjnél volt, küzdött azért az emberért, aki elutasította, eltolta magától. Szerette őt, s nem szerették viszont. 19 éves volt. Tudta kit szeret, tudta, hogy mit szeretne csinálni.

Megismertem általa a háború utolsó évét az ő szemszögéből nézve, megismertem az írónőt, megismertem hozzáállását az élet fontos kérdéseihez.
Összejött neki? Megvalósíthatta álmait?

Polcz Alaine túlélte a frontot. Bemutatta nekem az "éhség, a halál, a mocsok légkörét". Bemutatta nekem, hogy egy ember mire képes! Egy etalon lett!
Megtanított arra, hogy mindig van miért küzdeni, és megmutatta azt az irányt, hogy egy ember, még ha számára borzalmas dolgokon is kell keresztülmennie, még ha szégyelli is magát, még ha utálja is az életét, még ha ezért fohászkodik "Uramisten, találjanak el, most találjanak el!", akkor is képes a túlélésre.

Polcz Alainre felnézek. Együtt meneteltem vele, együtt gyógyultam vele, együtt könnyeztem vele.

Magamhoz tértem, élek, jól vagyok most 65-66 évvel később.
Egy kedves ismerősöm azt mondta nekem: "Anyukám kedvenc könyve. Szerinte minden nőnek el kellene olvasnia!" ...............és ez mennyire igaz. Ha nem lesz kötelező olvasmány az elkövetkező 8-10 évben, majd én azzá teszem itthon!

5*

9 megjegyzés:

  1. Tedd kötelezővé, én is azzá tenném ha általánosban nem is , de középiskolában mindenképp.

    Örülök, hogy Polcz Alaine nálad is elérte amit sok más embernél és az nem más, minthogy megszeretted az írásán keresztül. Olvass még tőle és ne riasszon vissza könyveinek témája.
    Szerettem a Karácsonyi utazást, a Lányregényt, Egész lényeddel ( ez a férje Mészöly MIklós haláláról szól ) ...azaz eddig mindent amit tőle olvastam

    VálaszTörlés
  2. A Karácsonyi utazást már régen megkaptam egy barátnőmtől, de még nem olvastam el.
    A közeljövőben mindenképpen sort kerítek rá, nem egy hosszú könyv.
    De arra senki nem tud nekem válaszolni, ki volt János az 1. férj?

    VálaszTörlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  4. Jánosról a Lányregényben olvashatsz, emlékeim szerint egy orvos volt akivel Erdélyben házasodtak össze.

    VálaszTörlés
  5. Ó! Anyukám oda-vissza lesz, ha megmutatom az értékelésed!!! :-))) Én pedig hallgathatom: Ugye, ugye hogy mondtam én, de sosem hallgatsz rám!!!! :-))))))))

    VálaszTörlés
  6. Geszti: Anyukádat üdvözlöm innen!

    VálaszTörlés
  7. Minden embernek olvasnia kellene ,és talán jobb lenne a világunk.Férfi volnék , de az egyik legmeghatározóbb könyv az életemben.Amióta olvastam, ides-tova 4-éve nekem is van egy Filikém ,nagy segítség az életben ,még ebben a” békeidőben is.Szia Andi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Stia Attila! Igen, olvasnia kellene. De sokan nem teszik. Nem olvasnak, sőt, sok igénytelen ponyvát olvasnak. Szomorú.

      Törlés
  8. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...