2010. március 9.

Sarah Dessen: Egy felejthetetlen év


„A kamasz gyerekem kezébe fogom adni!”- reklámszövegek után nagyon kíváncsi lettem erre a könyvre. Mit kell majd a kezébe adnom? Mi az a fontos mondandó, amit én, mint szülő nem tudok elmondani neki? Jelenkori gondolataim azt az előrejelzést, irányt mutatják, hogy ha kezébe adnék valami ismeretterjesztőt, akkor azt behajítja a sarokba, és „csakazértse” mondatokkal és gondolatokkal vegyítve visszaadja majd a kezembe.
Talán kicsit borúsan látom ezt.
Létezik kiskamaszkor? Mert, akkor mi a Naggyal nyakig benne vagyunk.

A könyvre visszatérve: Az olvasás közben visszarepültem a kamaszkoromba. Nagyon kötelességtudó voltam/vagyok, a megengedett -elég tág- határokon belül mozogtam, így meglepődve olvastam, hogy 16 évesen kilóg az ablakon a lány, elszökik otthonról, hogy a szerelmével lehessen.
A történet két lány Halley és Scarlett barátságának és életének egy évét mutatja be. Scarlett egy rövid románca, és egy baleset után magára marad terhesen, babát várva, legfontosabb támasza a barátnője lesz.
Bármelyik lányt figyeltem, mindkettő nevelésénél volt egy hatalmas probléma:
Halley édesanyja pszichológus, aki a könyveket a saját lányát vizsgálgatva írta, sőt ezekből, ezek szerint is szerette volna nevelni őt. Zsarnokoskodott, parancsolgatott, ami egyke lányát egyre inkább taszította első „igazi”, zűrös (inkább nem megszokott) szerelmi kapcsolatába. Scarlett egy leányanya gyermekeként csak édesanyjára (Marion) támaszkodva nőtt fel. A könyvet olvasva éppen az ellenkezője derült ki: édesanyja támaszkodott lányára.

Halley, aki nevét nagymamája után egy üstökösre emlékezve kapta, ebben a felejthetetlen évben felnőtt. Megváltozott. Barátnőjét segítve, annak terhességét végigkísérve, egy szerelmi csalódástól szenvedve, és fárasztó, szigorú édesanya mellett élve nem lehetett egyszerű ez az év, amikor a felnőttől eltávolodott és megélte ezt a sok mindent.
Scarlett, akinek szintén nem egy mindennapi neve volt, ebben a felejthetetlen évben felnőtt.
A nyáron szerelmes lett, ezt a szerelmet elvesztette, szembesült testének, helyzetének és életének megváltozott körülményeivel, hatalmas döntéseket hozott. Felnőtt lett. Felnőtté vált.

A könyv lapjai nagyon gyorsan fogytak, érdekelt a téma, de hiányzott valami. Vagy sok volt valami. Nekem érdekes volt olvasni ezekről a sok generációs problémákról. Nekem nem volt ennyi konfliktusom a szüleimmel. Valahogy kialakult egy bizalom közöttünk. Bíztak bennem, én pedig csak ici-pici lépéssel haladtam túl a láthatatlan (nem megbeszélt), az előbbiekben említett tág határokon. Nem nagyon lázadtam, bár ez az élmény kétségtelenül hiányzik :-D. Valahogy így alakult. Nem merülök bele, nálam hogyan is történt a nagy változás (*pirulós* hegyek lennének itt), a nagy Történések, erről nem íródott könyv.

Kiindulási alapnak a saját kamaszkor emléke, a sok beszélgetés, a folyamatos kapcsolat szükséges. Legalábbis nekem. A könyv egy történet. Aki szeret olvasni, annak a fiatalnak mindenképpen ajánlom, mert feldolgoz egy témát: ilyen is van, ilyen is történhet, nem vagyunk egyedül; legyünk óvatosak, vigyázzunk magunkra.

Nehéz a szülői hivatás, ezt már írtam. Folyamatosan tanulunk. Az ilyen könyvekből is.

„Néztem anyut, ahogy megtesz mindent, és rájöttem, hogy soha nem leszek képes teljesen elszakítani magam tőle. Nem számít, mennyire vagyok erős vagy gyenge, anyu a részem, épp olyan fontos, mint a szívem. Soha nem leszek olyan erős, hogy meg tudnék lenni nélküle.
Bízom benne, hogy így fognak gondolni rám is.

3/4

3 megjegyzés:

  1. Én pont az ellentéted voltam...soha sem voltam jó kislány,szerintem én már a járókában is lázadtam...nekem az volt a bajom Halleyvel,hogy túlságosan is kevésszer mondogatott oda az anyjának...magában örlődött,rágódott.

    VálaszTörlés
  2. Engem is zavart, de a tekintélytiszteletemnek ez is sok volt.
    (Olyan érzésem volt, mikor Szabó Magda egyik könyvében az anyuka csak írja a könyveket a gyerekekről, de nem ért hozzájuk.)
    Nagyon nehéz minden időszak, nem is hittem volna.

    VálaszTörlés
  3. Én 12éve folyamatosan minden évre azt mondom,hogy ez a legnehezebb:-)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...